Scania BIL er et salgs- og vedlikeholdsselskap for merkevaren Scania lastebiler. Gjennom grundige analyser fant de en effektiv løsning for Scania sitt salgsteam.

Økonomiske kriser

Gjennom den økonomiske krisen i 2009 opplevde Scania problemer, og kloke som de var gjorde de analyser av produktiviteten, salget og fant nye veier å gå for å bli enda bedre. Det var ikke bare salget som var nede, men de tapte også store markedsandeler. Som et resultat av dette, gjorde Scania en helomvending og fant løsninger for å øke produktiviteten for deres salgsteam.

Scania BIL sitt behov

Scania Bil gjør business i den Tsjekkiske Republikk, Slovakia og Ungarn. Område er stort å dekke. Ledelsen i Scania ville øke kvaliteten og kvantiteten gjennom møte med kunder for å øke salget. Analyser av arbeidsflyten blant salgsteamet ble gjort. Salgsteamet trengte ikke være på kontoret for å få ting gjort. Salgsteamet skulle heller være på veien, for deres oppgaver kunne også bli løst utenom kontoret.

Scania BIL sin løsning

Med disse oppgavene henvende Scania Bil seg til Ecofleet. Gjennom møter for å kartlegge deres spesifikke behov, klarte Ecofleet å koble systemet mot Scania sitt CRM system og database. Ecofleet flåtestyringssystem klarte å løse behovene som Scania var ute etter.

Hvordan virker det

Salgsteamet til Scania Bil ser sine kunder på et kart i Ecofleet systemet, og har muligheten for å optimalisere kjøringen deres. Ved å spare tid på kjøringen, øker de effektiviteten og de kan velge å bruke mer tid sammen med sine kunder. Med programmet på sin Smartphone kan de raskt gå gjennom de ulike dataene. I tillegg til møter og informasjon, kan de få et overblikk over foregående møter, fakturaer og betalinger. Etter møte kan alle avtaler og oppsummeringer bli sendt gjennom Appen på Smartphone til Scania sitt CRM system.

Hvordan lære de ansatte

Scania Bil opprettet prosjektgrupper med super brukere blant de ansatte i Scania. Målet for denne prosjektgruppen var å kartlegge behovet i det daglige arbeidet, før dette ble introdusert for de ansatte. Ved å bruke systemet som et verktøy for å øke effektiviteten, tok de ansatte ansvar og systemet ble et viktig verktøy som forenklet arbeidet deres.

Resultat

Takk til Ecofleet sin integrasjon og ansatte hos Scania. Scania Bil har klart å øke effektiviteten og salget betraktelig. På vegne av dette har også deres markedsandeler økt mye.